Vis det fulde website

FødevareWatch

Danskere er blandt flittigste boykottere

Skandalesager kan tilsyneladende få store konsekvenser hos forbrugerne, viser ny undersøgelse. Særligt fødevareindustrien skiller sig ud.

Foto: René Schütze

Danske forbrugere er ikke blege for at vende et varemærke ryggen, når producenten bliver viklet ind i skandaler og problemsager.

Faktisk har 45 pct. af danskerne valgt at boykotte brands midlertidigt eller permanent som følge af skandalesager – det er den næsthøjeste procentdel i Europa, kun overgået af Spanien, skriver Detailfolk.dk på baggrund af nye tal fra analysebureauet Yougov.

Dykker man ned i fordelingen af de boykottede brands, er mad- og drikkevarer-kategorien klart overrepræsenteret med 57 pct. af de den samlede pulje af varemærker.

"Målingen er med til at understrege, at de danske forbrugere i et stigende antal tilfælde vælger brands til og fra ud fra politiske overvejelser og overbevisninger. Altså at den kritiske forbruger vinder mere og mere frem," vurderer professor ved Institut for Marketing & Management ved Syddansk Universitet, Søren Askegaard, til Dansk Markedsføring.

Ernæringsvejleder med sund app vil have del af takeaway-markedet 

Carlsberg-rival idømt bøde for "alvorlige overtrædelser" i Storbritannien

Medie: Nestlé sætter gang i salg af flaskevandsmærker 

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch

OBS: Det er gratis at modtage nyhedsbrevet.

Mere fra FødevareWatch