Vis det fulde website

FødevareWatch

Carlsberg-topchef: Kina er den bedste historie i udfordrende halvår

Topchef hos danmarks største bryggerikoncern, Cees 't Hart, er fortsat optimistisk for Carlsbergs plads på det kinesiske marked – det til trods for at flere vigtige markeder er ved at blive lukket på ny.

Foto: PR/Thomas Rockall Muus/Carlsberg

Der er ingen tvivl i stemmen hos Carlsbergs topchef, Cees 't Hart, når han skal pege på den bedste historie på Carlsbergs markeder.

"Kina," lyder det øjeblikkeligt fra ham.

Carlsbergs forretning i Kina kom stærkt tilbage i andet kvartal og leverede en volumenvækst på 18 pct. Væksten var drevet af lageropbygning efter lagernedbringelse i første kvartal, lageropbygning op til sommeren og øget salg af det lokale powerbrand Wusu udenfor for dets hjemmeprovins.

Driftsoverskuddet i hele Asien-regionen landede på 2118 mio. kr. mod ventet 1879 mio. kr. I første halvår 2019 var overskuddet på den post 2165 mio. kr. Carlsberg skriver, at omkostningsreduktioner på de asiatiske markeder har været betydelige, hvilket er baggrunden for, at indtjeningen blot faldt 1,3 pct.

I andet kvartal faldt mængderne i Nepal med 90 pct., og 75 pct. var faldet i Indien.

Udviklingen i Carlsberg-mærket er også påvirket af situationen.

1664 Blanc er et stærkt mærke med høj vækst og fik meget fra genstarten af Kina. Samlet var væksten 10 pct.

"I Kina voksede Tuborg markant tocifret – 16 pct. – men der blev intet solgt i Nepal eller Indien. Carlsberg derimod oplevede en vækst på minus 27 pct. grundet fravær af natklubber," oplyser topchefen.

På koncernbasis faldt de to mærker henholdsvis 10 pct. og 13 pct. i mængder.

Cees 't Hart har en tyrker tro på de asiatiske marked og på Carlsberg.

"Vi venter at Kina, Nepal og Indien vil komme stærkt tilbage," siger han og tilføjer:

"Carlsberg vil forblive meget stærk – måske lidt mindre, men strategiplanen Sail '22 vil føre os i gennem."

Af bryggeriets seneste outlook – offentliggjort i forbindelse med torsdagens halvårsregnskab – fremgår det, at den kinesiske forretning har haft en god start på tredje kvartal, men påpeger samtidig, at nogle af virksomhedens stærke markeder i landet for nyligt har oplevet nye nedlukninger.

Dermed forbliver andet halvår volatil, skriver Carlsberg og tilføjer:

"I resten af regionen bliver nedlukninger gradvist løftet, men forbrugernes efterspørgsel er forventet at forblive lav grundet regeringsindgreb. Pris/mix vil forblive presset grundet et negativ lannde, kanal og brand-mix."

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbreve.
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
Der gik noget galt. Prøv venligst igen.

OBS: Det er gratis at modtage nyhedsbrevet.

Mere fra FødevareWatch

Job

Se flere jobs