Vis det fulde website

FødevareWatch

Valutaudsving og prispres skubber Laudrup Vinimport tilbage

Til direktørens overraskelse skrumpede resultaterne sidste år hos Laudrup Vinimport. Tilbagegangen skyldtes særligt et øget prispres og ugunstige valutakurser, siger han.

Foto: Luca Bruno / AP / Ritzau / Scanpix.

Vinselskabet Laudrup Vinimport måtte i 2018/19 se resultaterne synke.

Stik mod forventningen faldt årsresultatet fra 1,3 mio. kr. til 406.475 kr. Bruttofortjenesten faldt med 1,2 mio. kr. til 10,6 mio. kr. og omsætningen, der ligger på godt 60 mio. kr., rykkede sig ikke nævneværdigt.

Alt i alt en utilfredsstillende udvikling, fastslår adm. direktør Per Buhl, der sammen med Michael Laudrup ejer selskabet.

Synderen bag tilbagegangen er flerhovedet. Selskabet har tabt 350.000 kr. på valutaudsving, hvor man sidste år havde en fordel på 250.000 kr.

"Vi er i den grad bliver ramt af høje kurser på 50 procent af vores indkøb. Primært i Australien, New Zealand, USA og i Argentina, hvor vi køber i dollar. Udsvingene på euroen har derimod ikke haft signifikant betydning," forklarer Per Buhl.

Samtidig har Laudrup Vinimport oplevet et salgstab til selskabets største restaurantkunder, afledt af mindre omsætning hos restauranterne men også som resultat af en øget konkurrence i vinbranchen.

"Der har været et meget hårdt prispres, og der er kommet mange nye spillere i vinbranchen de senere år. I tillæg er der flyttet rundt på mange sælgere fra det ene vinfirma til det andet, og det kan mærkes. Når de skifter job, skal de ud og skabe nye resultater, og det betyder, at mange går ud og dumper priserne for at få nogle store kontrakter," siger han videre.

Udviklingen overrasker

Det er en udvikling, der kommer bag på Per Buhl, der uden overdrivelse må siges at være en garvet herre i vinbranchen. Han har været en del af Laudrup Vinimport siden, han stiftede selskabet sammen med fodboldikonet Michael Laudrup i 1993.

"I gamle dage var man mere loyal over for sin vinleverandør, men med de pressede priser specielt i restaurantbranchen, så er der nogle, som føler sig kaldet til at spare lidt penge på vinen," siger han og forklarer videre.

"Det har overrasket mig meget, at vores nøglekunder på restaurantsiden er droppet i omsætning på mellem 20 og 40 pct. på vinkøb. Det er dog blev opvejet af en masse nye kunder, men det tager tid før, de kommer rigtig ind, og samtidig er flere af de nye kunder mindre i stedet for de helt store tunge kunder."

I tillæg har Laudrup Vinimport investeret cirka 400.000 kr. i IT i det seneste regnskabår, hvilket også har sat sit præg på de økonomiske nøgletal.

Næste år skal bundlinjen løftes markant

Salget til detailhandlen har også haltet en smule. Ifølge Per Buhl har der været en stor henholdenhed hos dagligvarekæderne som et resultat af strategiændringer og mere fokus på egne indkøb.

Det lysner dog i markedet. Den seneste tid har været fornuftig i forhold til salget til detail, og i det hele taget har de første tre måneder af regnskabsåret 2019/20 været bedre end samme periode i 2018/19.

"Jeg forventer, at vi vokser mellem 10 og 15 pct. på omsætningen i indeværende regnskabsår sammenlignet med 2018/19. Vi er allerede 20 pct. over i de tre første måneder i forhold til sidste år," siger han.

Bundlinjen skal også fyldes op i løbet af 2019/20, hvis det skal blive til et nyt tilfredsstillende år for selskabet.

"Årsresultat skal klart fordobles. Vi skal over én mio. kr. næste år, for vi sælger 1 million flasker, og vi skal tjene minimum 1 kr. per flaske," siger han.

Siden Per Buhl gik ind i branchen, har hans strategi været at fokusere på at skabe vækst det ene år og konsolidere væksten det efterfølgende. Nu er det tid til at trykke vækstpedalen mere i bund.

Væksten skal bl.a. hentes på at skaffe nye kunder, og til det har man ansat tre nye sælgere. Derudover fokuserer man på festivaler.

"Vi satser meget på festivaler. De sidste tre år har vi været på Smukfest, og i år startede vi på Roskilde Festival og Musik I Lejet. Det er et nyt segment for os, som vi gerne vil forblive i og ekspandere i," siger han.

Et ja blev til et nej, og det giver fremgang hos Laudrup Vin

Stringent fokus på horeca har givet gammelt vinselskab vækstvinger

Stor restaurantkoncern køber Wagamama-kæde

Mere fra FødevareWatch

Job

Se flere jobs