Vis det fulde website

FødevareWatch

Ramt af flyskam: Familieejet måltidsfirma halverer overskuddet

Bon Appetit Group, der bl.a. sælger salater, sandwich og måltidsløsninger til luftfartsselskaber og lufthavne, går tilbage for andet år i træk i nyt regnskab. Et dalende antal flypassagerer i Sverige har ramt selskabet, siger adm. direktør Lotte Kavsman.

Bl.a. svenskerne flyver mindre indenrigs, og det smitter af på Bon Appetit Group, hvis store luftfartskunder er SAS og Norwegian. | Foto: Joachim Adrian / Ritzau Scanpix

Den familieejede virksomhed Bon Appetit Group sælger convenienceprodukter – en trend, der ellers vokser. Ikke desto mindre halter den økonomiske udvikling i selskabet, viser et friskt regnskab fra 2018/19.

Her falder bruttofortjenesten 11 pct. til 35,5 mio. kr., mens bundlinjen bliver mere end halveret til 1,4 mio. kr. Det er andet år i træk, at virksomheden leverer tal i tilbagegang.

Modtag FødevareWatchs nyhedsbrev gratis!

Den største enkeltstående forklaring er at finde i en svag svensk krone, hvilket har kostet på omsætningen, siger Lotte Kavsman, der er adm. direktør i Bon Appetit Group, uden at sætte et konkret fald på dykket. Tidligere har omsætningen lydt på knap 100 mio. kr.

En anden del af forklaringen ligger i samfundets stigende fokus på klima, for det rammer også selskabet.

"Flyskam er kommet på banen," lyder det fra direktøren.

Bon Appetit Group sælger til lufthavne i Norge og Sverige, og selskabet leverer flymad til SAS og Norwegian. I sommer kunne Swedavia Airports melde om en usædvanlig nedgang i antallet af svenske flypassagerer. Hele 11 pct. droppede i juli at rejse med fly på indenrigsruterne i landet sammenlignet med samme periode sidste år.

"Det er klart, at nedgangen i passagertallet fra Norge og Sverige har haft indflydelse på vores omsætning," siger Lotte Kavsman. Ifølge direktøren har ingen kunder forladt selskabet. Dog har hun tænkt sig at luge ud.

"Det er klart, at vi bliver nødt til at se på, hvilke kunder der rent faktisk bidrager til vores bundlinje," lyder det.

Dertil hjælper det heller ikke på virksomhedens salg, at flyselskaberne er begyndt at sætte ind overfor madspild. Resultatet er, at både flyselskaber og lufthavne pludselig køber mindre hos Bon Appetit Group, forklarer Lotte Kavsman.

Ny gearing af virksomheden 

Selvom luftfarten byder på nye tider, betyder det ikke, at direktøren vil acceptere bundlinjens halvering som et nyt standardniveau.

"Vi har masser af ting i støbeskeen og er i gang med at omstille os," siger hun med henvisning til både selskabets økologiske sats og en målrettet strategi, der skal gøre det muligt at tage en større bid af foodservicemarkedet på land.

Her er skytset bl.a. økologiske og konventionelle dressinger, marinader og pestoer. Samtidig er Bon Appetit Group i gang med at udvikle nye produktområder. Ambitionen er at omlægge alle produkter til økologi inden for fem år. De første økologiske to-go salater er allerede kommet ud i markedet.

"Vi er i gang med at geare hele organisationen og vores produktionssetup til at imødekomme det mere professionelle marked. Vi er meget ambitiøse på området og tror på, at det er her, vi finder væksten fremadrettet," siger Lotte Kavsman.

Lotte Kavsman (tv.) og Dorthe Kavsman (th.) er partnere i selskabet. | Foto: PR
Lotte Kavsman (tv.) og Dorthe Kavsman (th.) er partnere i selskabet. | Foto: PR
 

Selskabet sælger bl.a. salater, sandwich og måltidsløsninger til supermarkeder og cafeer. Virksomheden leverer også salater og sandwich til søs. Størstedelen af produkterne bliver leveret under private label, fremgår det af virksomhedens hjemmeside.

Convenience-virksomhed vil være helt økologisk Convenience-selskab ser danske råvarer som nøglen til vækst BA Group ser stort potentiale i nyt foodserviceselskab 

Mere fra FødevareWatch

Job

Se flere jobs