Vis det fulde website

FødevareWatch

Saftevandsbrand klar med første danske lancering i 70 år

Der går rigtig lang tid imellem, at saftevandsbrandet Ribena forsøger sig med nytænkning på dansk grund. Efter 70 år uden nye produkter bliver 2019 året, hvor producenten forsøger sig med en ny variant.

Mens Ribena i Danmark ikke har lanceret nye produkter i 70 år, har man i bl.a. Stobritannien kørt med mange varianter. | Foto: Suzanne Plunkett/Reuters/Ritzau Scanpix

Folkerepublikken Kina, Nato og tøjmærket Adidas har det til fælles, at de alle så dagens lys i 1949 - akkurat som Ribenas solbærvariant.

Siden har der været helt stille, og vi skal helt hen til de 70 års jubilæet i år, før der er nu endelig er en ny dansk saftevandslancering på programmet fra Ribena.

Af en pressemeddelelse fremgår det, at man netop har lanceret en drik, der er en blanding af søde brombær, blåbær, solbær og friske æbler, "som giver en intens smagsoplevelse." Navnet på drikken er "Ribena Blandet bær & frugt."

Ifølge meddelelsen har danskere været på banen og hjulpet Ribena med udviklingen af varianten.

"Undervejs er der blevet udviklet et hav af opskrifter, og der er blevet smagt på en lang række forskellige smagsvarianter af blandet saft, indtil man nåede frem til den helt rette harmoni af bær og frugt. Recepten er derfor skabt på baggrund af danskernes feedback og smagsløg," hedder det.

Ribena, der blev etableret i 1938, er britisk og har siden 2013 været ejet af den japanske drikkevarekoncern Suntory. Før det var saftevandskæmpen, som i 2013 omsatte for omkring 4,5 mia. kr., ejet af Glaxosmithkline.

Dansk Orkla-direktør forenkler vidtforgrenet forretning Når det gælder mad og drikke er kursen klar i virksomhederne - er detailhandlen? Suntory snupper det sidste saftevand fra medicinalkæmpe

Mere fra FødevareWatch

Job

Se flere jobs