Vis det fulde website

FødevareWatch

Babymadskoncern må bøje sig for krav fra Fødevarestyrelsen

Svenske Semper, der producerer babymad og sælger brandet Organix i Danmark, må efter besøg fra Fødevarestyrelsen fjerne anprisning fra sine varer.

Ifølge Ekstra Bladet ejer Organix varemærket No Junk Promise, der har bragt selskabet Semper på kant med dansk lovgivning. | Foto: PR / organix

Reglerne, der forhindrer producenterne af fødevarer i Danmark i at anprise fødevarer for deres egenskaber, er kommet i vejen for producenten Semper, der fremstiller flere forskellige typer børneernæring.

Ifølge Ekstra Bladet må Semper ikke længere sælge sine britiske Organix-produkter med anprisningen "No Junk Promise".

Efter et kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen sidste sommer har en efterfølgende indskærpelse mod salg af den vildledende fødevare været forbi Fødevareklagenævnet, men forbuddet gælder forsat, og derfor skal Semper nu fjerne mærkningen fra varerne på de danske hylder.

Semper, der laver grød, vælling og modermælkserstatning, er en svensk koncern, som omsætter for omkring 1 mia. kr. om året. Virksomheden med omkring 200 ansatte i Norden har siden 2006 været del af den schweiziske Hero Group, der omsætter for omkring 9 mia. kr. om året.

Avis: Dansk firma undlod at advare kinesere om farlig modermælkserstatning

Arlas gyldne selskab gør klar til kæmpe vækstspring

Takeaway-platform banket til vejrs på sammenlægning

Mere fra FødevareWatch