Vis det fulde website

FødevareWatch

Novozymes-chef: Vi har endnu ikke guidance for 2020

Novozymes-topchef Peder Holk Nielsen har på pressemøde fremlagt den kommende strategi, der er noget kortere end tidligere. (Opdateret)

Foto: Novozymes/ PR

Novozymes er kommet med en treårig strategi, og den er kortere, end det enzymselskabet tidligere har guidet efter.

"Det er alt andet lige nemmere at se tre år ud i fremtiden end fem, som vi tidligere har guidet efter," siger Peder Holk Nielsen, der er administrerende direktør i Novozymes, på et pressemøde mandag formiddag.

Novozymes venter nu en årlig organisk salgsvækst på 5 pct. i årene 2020-2022. Og det på trods af, at næste år ventes at blive negativt påvirket af de ændringer, den nye strategi betyder.

"Vi har ikke lavet budget for 2020. Overordnet siger vi 5 plus – men der er flere dramatiske ændringer - blandt andet på den måde, vi driver forretningen på," siger direktøren.

"Den organiske vækst er på 5 pct. årligt – selv om vi regner med, at 2020 vil blive negativt påvirket af porteføljejusteringer," siger Peder Holk Nielsen.

"Vi kan vokse"

Topchefen indrømmer, at det er ambitiøse mål – men understreger, at "det er opnåelige mål".

"De seneste ni år er vi vokset med 5 pct. i gennemsnit. Væksten er stoppet op de senere år – men vi tror på, at vi kan vokse hurtigere igen," siger han.

Der er flere årsager til, at Novozymes har været presset de senere år. Der har været blandt andet været lavere vækstrater i divisionen vaskemidler, hvor nogle store kunder har droslet ned på ordrene, mens andre divisioner som eksempelvis BioAg svinger op og ned.

"Vi finder biologiske løsninger, og vi ser en masse ting, der trækker i vores retning i forbindelse med blandt andet FN’s 17 klimamål. I 2050 vil der være 9 mia. mennesker i 2050, og der vil være et stigende behov for mad, vand og sundhed generelt," siger Peder Holk Nielsen og understreger:

"Så kan vi gro hurtigere end tidligere – så er svaret ja."

En af måderne, hvorpå Novozymes skal skabe vækst, er via investering i nye områder, hvor selskabet vil investere yderligere 150 mio. kr. om året.

Emerging markets i fokus

Oveni flytter selskabet 200-300 mio. kr. i forretningen til emergingmarkets for at udvide - også i den kommercielle del.

"Vi vil blandt andet fokusere mere på Afrika - og også Sydøstasien, som vi måske har undervurderet hidtil. Her en stor middelklasse, der står parat," siger Prisca Havranek-Kosicek, der er finansdirektør i Novozymes, til Ritzau Finans.

"Det handler om, at vi skal fokusere mere samlet set," siger hun.

Det er endnu ikke fastlagt, om der skal skæres nogle steder i Novozymes i forbindelse med fokuseringen - men det handler i høj grad om ikke at sige "ja" til det hele.

"Vi har ikke leveret på væksten i forretningen, selv om vi har gjort meget rigtigt. Det ska vi nu," siger finansdirektøren.

(Opdateret kl. 10.37 med yderligere citater fra Peder Holk Nielsen og Prisca Havranek-Kosicek.)

Novozymes står til fald på ny strategi

Finanshus: Detaljer om Novozymes' vækstforventninger vil være i fokus

Ny strategi: Novozymes vil vokse mere

Novozymes falder efter schweizisk bank ser dårlige vækstudsigter

Mere fra FødevareWatch