Vis det fulde website

FødevareWatch

Peter Høgsted varsler et mere kampklar Coop

Coop vil sætte fornyet strøm til løfterne fra koncernens madmanifest, mens varm færdigmad fremadrettet indtager den store hovedrolle.

Foto: Lars Krabbe/Polfoto

Det skal være slut med interne stridigheder i medierne og "stilstand" udadtil i de forskellige kæder under Coop-koncernen.

I stedet skal de store kickstartere findes frem og tilsluttes de seks løfter fra Coops Madmanifest fra 2014. Løfterne skal lyse klart op som neon samtidig med, at varm færdigmad træder frem som butiksgulvets næste store stjerne.

Sådan lyder planerne for de kommende år fra adm. direktør i Coop, Peter Høgsted.

"Vi bliver mere offensive igen og kommer til at bruge tiden på kunderne i stedet for at bruge tiden på at skændes internt," siger han.

Derfor siger jeg, at mine konkurrenter dybest set ikke er Salling Group eller Reitan, men egentligt det, der tager danskernes stigende indkomst.

Peter Høgsted, Coop.

Energien skal bruges på at booste de seks bærende initiativer i Madmanifestet og gøre dem mere aktuelle.

"Vi har leveret rigtig meget inden for økologi allerede, ligesom vi har startet en conveniencebølge og har etableret mange lokale partnerskaber," siger han og fortsætter:

"Men vi har måske været lidt stillestående her i det seneste halvandet års tid. Madmanifestet 2.0 handler om at sætte strøm til det oprindelige og gøre mere ved den færdiglavede og varme mad, end vi gjorde i den første bølge."

Markedsudvikling skaber ny konkurrencesituation

Målet er at løfte salget på tværs af Coop. Derfor søsættes de nye tiltag, mens medarbejderne i Coop skal vænne sig til tanken om, at den traditionelle ærkerival Salling Group ikke er topfokus. Det samme gælder norske Reitan Group og resten af dagligvareaktørerne i Danmark.

I stedet skal Coop holde snuden i sporet og følge færten frem til tidens vækstlommer.

"Danskerne har fået flere penge mellem hænderne de seneste 20 år, og det står klart, at de er gået til elektronik, telefoni, teknologi og nye streamingtjenester som Spotify og Netflix," fortæller Peter Høgsted.

Foto: PR/Coop/Siine Fiig
Foto: PR/Coop/Siine Fiig

Samtidig kan han konstatere, at forbruget i dagligvaremarkedet har udviklet sig mere eller mindre fladt over en årrække, mens antallet af butikker er vokset.

"I stedet for at flytte markedsandele inden for branchen i et statisk marked, vil vi i stedet fokusere på at få fat i nogle af vækstpengene, så vi udvider markedet. Vi tror på, at hvis vi får danskerne til at bruge flere penge på mad ved at højne innovationen og gøre området mere spændende, så får vi vores andel af den markedsudvidelse," lyder det.

"Derfor siger jeg, at mine konkurrenter dybest set ikke er Salling Group eller Reitan, men egentligt det, der tager danskernes stigende indkomst. Det er weekendture til Berlin, udespisning, nye Apple-telefoner eller streaming," fastslår Coop-chefen.

Mange muligheder er i spil

Den varme mad skal fremover være den primære magnet, der suger de forbrugere til Coop, som ellers ville have brugt pegene på en burgerbar eller en oplevelse.

Coop køber halvdelen af Catering Danmark

Peter Høgsted forklarer, at der endnu ikke er lagt en fast menu. Et godt bud på, hvad der vil blive tilbudt, er dog thaimad og klassiske hverdagsretter som boller i karry eller biksemad. I det hele taget retter, som folk efterspørger.

Det er heller ikke besluttet, hvordan det kommende fokus på varm færdigmad skal iscenesættes i butikkerne. Kvicklys kædedirektør, Allan Kristoffersen, har dog tidligere luftet ambitioner om at starte deciderede restauranter i Kvickly for at lokke flere kunder til.

Det er en idé, der vækker genklang hos Peter Høgsted.

"Det er helt klart en mulighed, vi arbejder med," lyder det.

Han tilføjer, at Coop ikke har lagt sig fast på, om det kun skal gælde for Kvickly, eller om der skal laves spisesteder i andre af koncernens kæder. Det er heller ikke afgjort, om der bliver tale om en fælles restaurantkæde på tværs af Coop-kæderne, eller om hver kæde skal have sit unikke spisested.

Samtidig lufter han andre muligheder for at bespise kunderne i butikkerne.

"Jeg kan sagtens forestille mig foodtrucks, der står uden foran Fakta med fem Claus Holm-retter, eller man kan forestille sig, at Kvickly-slagteren får en lille restaurant nede i butikken. I gamle dage var der cafeterier i supermarkederne, og det bliver sikkert erstattet af små fastfoodrestauranter," fortæller han.

Skal investere i koncepterne

Peter Høgsted lægger ikke skjul på, at de nye tiltag vil kræve investeringer.

Det bliver dog ikke i samme størrelsesorden som de midler, Coop har og skal investere i IT. Investeringer, der er gjort plads til bl.a. efter frasalget af erhvervsejendommen i Aarhus til en værdi af omkring 2,5 mia. kr.

"Det er klart, at det er en ny innovationspulje for os og vores leverandører. Men det handler også om måden, vi præsenterer det. Man kan forestille sig, at slagterafdelingerne i en Kvickly langsomt blev til kokkerier og madlavningssteder i stedet for produktionsfaciliteter, som vi har i dag. Det kræver selvfølgelig investeringer i eksempelvis produktionsfaciliteter. Men det er til at overskue," lyder det.

Kvickly tager kampen op mod take-away og måltidskasser

Selvstændige brugsforeninger: Ledelsens strategi fik bægeret til at flyde over

Coop satser 1,5 mia. på teknologi og jagter 100 nye it-folk

Mere fra FødevareWatch

Job

Se flere jobs